Temat przydzielonego mi filmu można rozumieć na wiele sposobów: spot pokazuje jednocześnie jak wynaturzone może stać się oblicze tolerancji, jak "większość" narzuca swoje zdanie konkretnym jednostkom (wykazując w tym wypadku również hipokryzją), ale także ukazuje, w jaki sposób "tłum" jest w stanie uciszyć konkretne jednostki. Absurdem, jaki dostrzegam w filmie jest fakt, że przedstawiona w nim forma nadinterpretowania tolerancji przejawia się w formie dyskryminacji, czyli zupełnego przeciwieństwa tolerancji.
Myślę, że intencją autorów filmu było przede wszystkim zwrócenie uwagi odbiorców na to, że źle rozumiana tolerancja i równość może prowadzić do niesprawiedliwości, oraz wszelkich form rasizmu, nacjonalizmu, etc., stając się tym samym zupełnym przeciwieństwem tolerancji. Takie "coś" można chyba nazwać hipokryzją.
Techniki użyte przez twórców w spocie, mające przekonać odbiorców do zgodzenia się z prezentowanym poglądem są bardzo różnorodne. W filmie można zauważyć między innymi dodatkowy efekt napięcia, powodowany przez użytą muzykę, oraz kilka elementów symbolicznych. Myślę, że spośród wykorzystanych symboli i metafor najważniejsze są stojąca na środku klasy skrzynia o tajemniczej zawartości, kolory ubrań uczniów ("nowy" uczeń ubrany jest raczej w jasne kolory, pozostali-w czerń) oraz taśma klejąca, za pomocą której nowy uczeń zostaje uciszony pod koniec spotu.
Zjawisko przedstawione w filmie jest niestety dosyć powszechne w tzw. realnym świecie. Widać to bardzo wyraźnie np. wtedy, kiedy jedna osoba ma odmienne poglądy od reszty otaczających ją osób. W takim wypadku odpowiednio zadufany w sobie tłum, zapatrzona w siebie większość bez problemu zagłuszy głos pojedynczej jednostki w imię panującego przekonania, że inny oznacza zły. Lub gorszy. Takie sytuacje można zauważyć bardzo często w internecie, w postaci tzw. hejtów.
Myślę, że tekstem kultury ukazującym podobny problem jest disney'owska aranżacja historii "Pocahontas". Z tą tylko różnicą, że ta historia posiada szczęśliwe zakończenie. Podobieństwo jakie dostrzegam pomiędzy tym filmem, a przydzielonym mi spotem dostrzegam w prezentowanej w obu przypadkach wrogości względem inności. W przypadku spotu jest to wrogość reszty klasy i nauczycielki względem nowego ucznia tylkodlatego, że myśli inaczej, ma inne zdanie. W przypadku "Pocahontas" jest to wzajemna wrogość, jaką można dostrzec pomiędzy osafnikami, a indianami. Oba te konflikty wynikają z braku zrozumienia jednej ze stron przez drugą, czy też z braku chęci zrozumienia.
To właśnie jest kolejny z problemów ukazanych w spocie- konflikt pojawia się wtedy, kiedy jedna strona nie potrafi, albo nie chce zrozumieć tej drugiej. We wszystkich próbach pojednania musi pojawić się sama chęć rozumienia innego sposobu myślenia. Co jeszcze oczywiście noe oznacza sukcesu.
Na koniec pozwolę sobie podsumować mój zapewne bezsensowny wywód słowami Sławomira Mrożka:
"Większość jest głupia, im większa większość, tym głupsza."
Link do filmu "Modern Educayshun":
https://m.youtube.com/watch?v=GkTWqYSSgBc
skip to main |
skip to sidebar
wtorek, 5 stycznia 2016
TAGI
drama
nowelki
opowiadanie
Zemsta
fanfik
kampanie społeczne
malarz
rycerz
reklama
Antygona
Odyseusz
książka
rycerze
Świtezianka
film
Lem
Mrożek
polecenie
Cześnik
Dyndalski
Klara
Papkin
Perełka
Podstolina
Rejent
Wacław
ankieta
maski
Amnesty International. CEO
Eurydyka
Hajmon
Ismena
Kreon
Murarz
Niepubliczni
Strażnik
TEG
Tejrezjasz
To lubię
ballady
debata
lektury
letnie zadania
poradnik
powtórzenie
projekt czytelniczy
Archiwum
-
▼
2016
(54)
-
▼
stycznia
(31)
- UNICEF TAP PROJECT (Ola Jaworska)
- Two & Two (Agnieszka S)
- ,,Remove labels this Ramadan" (Laura)
- Experiment TRANSLATION- Sara Ł.
- "Gimnastyczka" (Emilia M.)
- Ojczysty - Eldo (Piotr Szmigiel)
- " In your shoes " Michał Łątka
- Gift ( Oskar K. )
- "Modern Educayshun" (Asia G.)
- "Most Schocking Second a Day Video" (Iza)
- Nie znasz- nie zapraszaj (Kacper Roch)
- "What is that?" (Julia C.)
- "To zmieni cię w dokładnie 60 sekund" (Wróbel)
- The dangerous boat ride to Greece through the eyes...
- "Skrzypce" (Barbara W.)
- KUBA STRZELEC Tematem filmu ‘’MAN’’ jest zły stos...
- "Ty też powiedz STOP" (Jakub K.)
- "Change Your Shoes" - Szymon Hardek
- The Spanish Christmas Lottery Advert 2015 (Michał Ś)
- "Social media stalker" (Konrad J.)
- "Plastic" Magda Sadowska
- "Cyber Bullying Virus" (Jan.L)
- „Użyj Wyobraźni” - Jakub Zagórski
- "One Human Family" Marceli Janiszewski
- Smart To Travel In Groups(Oskar.T)
- Słowa mają znaczenie (Sasza S.)
- Krótki film o klikaniu - Natalia Kseń
- Praca na polski... (stefan andrzejewski)
- Give A Little Love Martyna Wydmańska
- Who Wants To Be A Volunteer? Arek Nalborczyk
- I Forgot My Phone - Kuba Ciszewski
-
▼
stycznia
(31)
-
►
2015
(82)
- ► października (1)
Moja lista blogów
Obsługiwane przez usługę Blogger.
0 komentarze:
Prześlij komentarz