środa, 3 grudnia 2014

Jagiełło (Bartek)


Nazywam się Władysław II Jagiełło. Jestem wielki książę litewski w latach 1377–1381 i 1382–1401. Od 1386 jestem mężem Jadwigi Andegaweńskiej. Objąłem tron wielkoksiążęcy w Wilnie po śmierci ojca w 1377.Odsunąłem od władzy współksięcia Kiejstuta (brata swojego ojca). W 1385 zawarłem z Polską unię w Krewie. Zobowiązałem się do przyjęcia chrztu i chrystianizacji Litwy oraz poślubienia królowej polskiej Jadwigi w zamian za tron polski, który objąłem rok później. W 1401 oddałem władzę na Litwie swojemu stryjecznemu bratu, księciu Witoldowi, zachowałem  tytuł najwyższego króla Polski. Prowadziłem wielką wojnę z zakonem krzyżackim w 1409–1411  i dowodził zwycięskimi wojskami polsko-litewskimi w bitwie pod Grunwaldem. Nie przyjąłem zaproponowanego mi przez husytów tronu czeskiego, a cenę licznych przywilejów szlacheckich wywalczył sukcesję tronu polskiego. 

11 komentarze:

Fanfiki Gimnazjum pisze...
Ten komentarz został usunięty przez autora.
Fanfiki Gimnazjum pisze...

Czy masz jakąś historię? (Roland)

Fanfiki Gimnazjum pisze...

Ile miałeś dzieci ? Aleksander Macedoński :D

Fanfiki Gimnazjum pisze...

Jak nazywali się twoi rodzice?

(Lancelot)

Unknown pisze...

Gdzie jest twój grób ?
@Tristan

Fanfiki Gimnazjum pisze...

Królu, dlaczego zdecydowałeś się na walkę z Krzyżakami?

(Jon Snow)

Unknown pisze...

Gdzie poznałeś swoją żonę Jadwigę Andegaweńską ?

Fanfiki Gimnazjum pisze...

Ila lat miał twój ojciec kiedy zginął?
(Zawisza)

Unknown pisze...

Czy uważasz, że dobrą decyzją była chrystjanizacja Litwy?

Fanfiki Gimnazjum pisze...

@Jagiełło:
Jakie to uczucie wygrać z krzyżakami po tylu latach walk?
(Król Karol Wielki)

Fanfiki Gimnazjum pisze...

Dlaczego nie przyjąłeś tronu czeskiego?
(Geralt)

Prześlij komentarz